Daniel Laursen

Manuskriptforfatter

BIOGRAFI

Den første interesse for film, som en anden størrelse end ren og skær underholdning, fik Daniel, da han som 15-årig så Stanley Kubricks klassiker The Shiningen sensommeraften i et sommerhus nær Fjerritslev ved Jammerbugten. Han husker tydeligt tid og sted, da filmen plantede frøene til en passion, der først senere i livet viste sig at være en vej, han gerne ville gå ud af. I gymnasiet var Daniel med til at arrangere filmklub på skolen, hvor de viste smalle – og ofte lettere oprivende – film som Requiem for a Dream og Enter the Void. Intet mindre kunne gøre det som tungsindig teenager.

Daniel er født og opvokset i Aarhus, og her tog han sine første skridt i produktionssammenhæng, da han startede på Potemkin – Den Jyske Filmskole. Her tog Daniel sine første babyskridt og erfarede på første hånd, hvor nedslået, udmattet, desillusioneret, opgivende, ekstatisk, høj og jublende lykkelig man kan blive over at lave film. Det er et vildt fix at blive afhængig af, og han har siden forsøgt at fange dragen i forfølgelsen af et stadig mere formfuldendt filmudtryk.

Daniel har erfaring fra flere forskellige fortælleformater og har beskæftiget sig med alt fra sportsjournalistik til akademisk opgaveskrivning, men filmformidling er det område, han brænder mest for at afsøge i endnu højere grad. Dramaturgisk interesserer Daniel sig for alt mellem Antigone og AGF, og hans helte inden for filmens verden tæller folk som Anders Thomas Jensen, Joachim Trier, Ruben Östlund og Michael Haneke.

Som vaskeægte Aarhusdreng er hans drøm med sit arbejde at gøre Søsterhøj-senderen – som er det første, han ser, når han på månedlig basis nærmer sig hjembyen med Molslinjen – lige så genkendelig som Dronning Louises Bro for det danske filmpublikum.